Valmentaja, ahdistaako sisällöntuotanto? Näin ChatGPT voi pelastaa brändisi

Valmentaja, ahdistaako sisällöntuotanto? Näin ChatGPT voi pelastaa brändisi

Tyhjä ruutu, nollat ideat ja kiire painaa? Tekoäly voi olla se luova apuri, joka pelastaa valmentajan sisällöntuotannon – kunhan osaat pitää ohjat käsissä. Tässä käytännön opas ChatGPT:n hyödyntämiseen, ilman että uskottavuus kärsii.

Johdatko valmentajana asiakkaitasi mestarillisesti, mutta asiantuntijabrändin rakentaminen sisällön avulla tuottaa tuskaa?

Et ole yksin. Laadukkaan sisällön luominen blogeihin, uutiskirjeisiin ja videoihin vie aikaa – aikaa, joka on pois varsinaisesta valmennustyöstä. Moni valmentaja miettii, kuinka tuottaa jatkuvasti tuoreita ideoita ja hyödyllistä sisältöä yleisölleen.

Voisiko tekoäly, kuten ChatGPT, olla ratkaisu tähän ongelmaan? Tässä artikkelissa pureudumme siihen, miten tekoälyä voi hyödyntää sisällöntuotannossa asiantuntijabrändin rakentamiseksi.

Valmentaja kirjoittamssa blogiartikkelia

Miksi sisältömarkkinointi on valmentajalle tärkeää?

Sisältömarkkinointi – blogipostaukset, artikkelit, somepäivitykset, videot – on valmentajalle keino tuoda esiin oma osaaminen ja persoona laajemmalle yleisölle. Asiantuntijabrändi syntyy, kun jaat arvokkaita oivalluksia ja tarinoita, jotka auttavat yleisöäsi ratkaisemaan ongelmiaan. Luottamusta ei rakenneta yhdessä yössä, mutta säännöllinen laadukas sisältö luo sinusta kuvaa luotettavana ammattilaisena. Potentiaaliset asiakkaat voivat tutustua ajatteluusi jo etukäteen sisältöjesi kautta – näin valmennuksen aloittaminenkin on heille helpompaa.

Ongelma: Aika ja ideat ovat rajallisia. Kuka tahansa valmentaja, joka on joskus tuijottanut tyhjää ruutua blogia kirjoittaessaan, tietää turhautumisen. On vaikeaa keksiä jatkuvasti uutta sanottavaa ja ehtiä kirjoittaa pitkät tekstit kiireisen työviikon keskellä. Tässä kohtaa tekoäly astuu kuvaan.

Miten ChatGPT auttaa sisällöntuotannossa?

ChatGPT toimii eräänlaisena luovana apulaisena sisällöntuotannossa. Se ei korvaa sinun asiantuntemustasi tai ääntäsi – mutta se voi antaa ideoita, luonnostella tekstiä ja nopeuttaa kirjoitusprosessia merkittävästi. Tässä konkreettisia tapoja, joilla valmentaja voi hyödyntää ChatGPT:tä sisältöjen luomisessa.

Ideoiden generointi

Aihejumissa? Kerro ChatGPT:lle aihepiirisi tai jokin teema, ja pyydä siltä sisältöideoita. Esimerkiksi: ”Anna 5 blogipostausideaa hyvinvointivalmentajalle, joka haluaa puhua työuupumuksesta.” Saat välittömästi listan otsikoita ja kulmia, joista valita.

Rungon ja rakenteen luominen

Kun sinulla on aihe, pyydä tekoälyä laatimaan artikkelin tai videon rakenne. Hyvä rakenne on sisällön selkäranka. ChatGPT voi ehdottaa aloitusta, muutamaa pääotsikkoa ja lopetusta. Sinä voit arvioida, toimiiko runko ja muokata siitä itsesi näköisen.

Luonnostekstin kirjoittaminen

Tyhjän paperin kammo on aito haaste. ChatGPT voi kirjoittaa ensimmäisen luonnoksen puolestasi. Anna sille otsikko, tavoiteltu sävy (esim. rento mutta asiantunteva) ja muutama pääpointti, niin saat kappaleita tekstiksi puettuna. Muista, että tämä on raakaversio – sinun tehtäväsi on viimeistellä se vastaamaan juuri sinun ääntäsi.

Esimerkkien ja vertauskuvien ideointi

Hyvät valmentajat havainnollistavat pointtinsa tarinoilla ja esimerkeillä. Jos mieleesi ei tule sopivaa esimerkkiä, voit pyytää ChatGPT:ltä apua: ”Keksi käytännön esimerkki, joka havainnollistaa ajanhallinnan tärkeyttä yksinyrittäjälle.” Saat tarinaehdotuksen, jonka voit muokata omiin kokemuksiisi sopivaksi.

Kielenhuolto ja tyylin yhtenäistäminen

Vaikka kirjoittaisit tekstin pääosin itse, ChatGPT voi toimia oikolukijana tai tyylin sparraajana. Se korjaa kielioppivirheitä ja voi tehdä tekstistä sujuvamman kuuloista. Voit myös pyytää, että se muuntaa tekstisi tietyn tyyliin: ”Muotoile tämä teksti innostavammaksi puhuttelevalla tyylillä.”

Esimerkki

Hyvinvointivalmentaja Sari haluaa kirjoittaa LinkedIn-artikkelin palautumisen merkityksestä johtajille. Hän antaa ChatGPT:lle kehotteen:

”Laadi blogikirjoituksen runko aiheesta ’Palautumisen 5 salaisuutta kiireiselle johtajalle’. Otsikon lisäksi anna aloituskappale, viisi pääkohtaa lyhyine selityksineen sekä yhteenveto.”

Sekunneissa ChatGPT tuottaa Sarille luonnoksen rakenteesta: johdannon, viisi ytimekästä vinkkiä (esim. ”Priorisoi uni”, ”Mikrotauot työpäivässä” …) ja päätöskappaleen.

Sari on innoissaan – hän sai selkeän aloittamispisteen, eikä hänen tarvitse aloittaa tyhjästä.

Sari muokkaa ja laajentaa tekoälyn antamia kohtia omilla valmentajakokemuksillaan, lisää omakohtaisen tarinan yhteen vinkkiin ja viimeistelee tekstin sävyn. Lopputuloksena on asiantunteva blogikirjoitus, joka kuulostaa Sarilta itseltään, mutta jonka tekeminen kesti murto-osan aiemmasta ajasta.

Infograafi ChatGPT:n käytöstä

Vinkkejä oman äänen säilyttämiseen

Tekoäly tekee sisällöntuotannosta nopeampaa, mutta valmentajan omaleimaisuus on se, mikä sisältöihin tuo taian. Miten varmistat, että asiantuntijabrändisi sävy säilyy tekoälyavusteisessa sisällössä?

Johda sinä, tekoäly SEURAA

Ajattele ChatGPT:tä assistenttina, jolle sinä annet ohjeet. Kerro selkeästi, kenelle sisältö on, mihin sävyyn puhut ja mitä haluat sanoa. Mitä tarkempi prompti, sen parempi lähtökohta. Sinä pidät ohjat käsissä.

Hyödynnä tarinankerrontaa

Faktojen ohella ihmiset muistavat tarinat. Kerro omia kokemuksiasi ja asiakkaidesi tarinoita (tietosuoja huomioiden). Voit pyytää tekoälyä auttamaan tarinan rakenteen kanssa. Muista jännite: esittele ensin lähtötilanne mutta käännä sitten esiin jokin konflikti tai yllätys, siksi lopputulos on opettavainen.

Tällainen “mutta – siksi” -rakenne pitää lukijan mukana ja tuo sisältöösi eloisuutta. ChatGPT voi ehdottaa sinulle tarinan rungon, mutta tarinan sydän – aitous – tulee sinulta.

Muokkaa ja viimeistele

Älä julkaise tekstiä suoraan tekoälyn laatimasta luonnoksesta. Käy läpi jokainen virke: kuulostaako tämä minulta? Lisää persoonallisia ilmaisuja, joita usein käytät puheessasi. Jos tekoäly ehdottaa esimerkiksi termiä ”optimaalinen suorituskyky”, mutta sinä sanot mieluummin ”paras mahdollinen tulos”, tee vaihdos. Pienetkin sanat vaikuttavat tyyliin.

Vaihtele myös rytmiä: tekoälyn teksti saattaa olla tasapaksua, joten lyhennä joitakin virkkeitä iskevimmiksi ja yhdistä toisia sujuvuuden parantamiseksi. Tämä varmistaa, että lopputeksti kuulostaa ihmisen kirjoittamalta eikä liian konemaiselta.

Tarkista faktat ja uskottavuus

ChatGPT on tunnettu myös virheiden keksimisestä uskottavasti. Vaikka se tuottaa hienon kuuloista sisältöä, faktat on aina tarkistettava. Sinun ammattimaisuutesi näkyy siinä, että kaikki mitä julkaiset, pitää paikkansa ja on linjassa arvojesi kanssa. Tekoäly ei ota vastuuta – sinä otat.

TÄKYT MATKAAN

  • Tekoäly on sisällöntuotannon tuki, ei korvike: ChatGPT nopeuttaa ideoiden generointia ja tekstiluonnosten tekoa, mutta sinä lisäät asiantuntemuksen ja inhimillisen otteen.
  • Valmentajan aika vapautuu ydintyöhön: Kun tyhjän paperin syndrooma selätetään ja kirjoitusprosessi tehostuu, voit käyttää enemmän aikaa asiakkaiden auttamiseen – ja silti julkaista laadukasta sisältöä säännöllisesti.
  • Oma ääni on yhä kuningas: Automaation keskelläkin persoonallisuus ratkaisee. Tekoälyn tuottamaa sisältöä pitää muokata, jotta asiantuntijabrändisi sävy ja tarinat välittyvät aitona yleisölle.


Muista että jokainen mestarillinen blogi tai somepostaus on askel kohti vahvempaa asiantuntijabrändiäsi. ChatGPT toimii tässä erinomaisena apurina – se antaa sinun loistaa useammin ja vaivattomammin.

Haluaisitko lisää konkreettisia ideoita tekoälyn hyödyntämiseen sisällöntuotannossa?

Coachin AI Prompt PowerPack -kirjasta löydät kymmeniä valmiita prompt-esimerkkejä, joiden avulla pääset vauhtiin. Saat halutessasi maksuttoman 5 promptin näytepakkauksen kokeiltavaksi, jotta näet omin silmin, miten tekoäly voi keventää sisällöntuotannon taakkaasi.

Asiantuntijaäänesi ansaitsee tulla kuulluksi – ota tekoäly avuksi ja kerro maailmalle, mitä sinulla on annettavana!

(Vinkki: Toisessa artikkelissa sukellamme tarkemmin siihen, miten tekoälyä hyödynnetään somessa. Jos siis some-tekeminen mietityttää, pysy kuulolla!)